+358 407 662 077

©2019 by ES Harmonie.

Search
  • Outi Suominen

Jalkojen omahoito

Updated: Jul 29, 2019


10. kesä, 2018



Jalkojen itsehoito on yksi tärkeimmistä ja parhaimmista asioista, jota voimme itsellemme tehdä. Jalkojen hyvinvointi vaikuttaa koko kehoomme, lantion kautta aina selkään asti. Tansimme, juoksemme ja kävelemme monta tuhatta askelta päivittäin, jalkamme ansaitsevat huomiota. Täydellisen huomion jaloillesi saat hoitolassa, mutta päivittäinen itsehoito ylläpitää jalkaterveyttä.


- Pesu päivittäin, haalealla vedellä riittää ja tarvittaessa voi käyttää hapanta pesuainetta.

- Kuivaus ja erikseen varvasvälit. Varpaanvälit hautuvat helposti rikki, varsinkin kylmällä säällä, kun käytämme paksumpia sukkia ja kenkiä.

-Leikkaa tai leikkauta kynnet, ESH tarjoaa myös kynsienleikkaus palvelun, aina ei välttämättä tarvitse jalkohoitoa.

  • Ei liian lyhyiksi

  • Älä pyöristä kulmia liikaa

-Rasvaa iho ja käytä kynsiin öljyä, öljy hoitaa kynnet rasvaa paremmin.

  • Älä rasvaa varpaan välejä, varpaanvälit on hyvä kuivata rasvauksen jälkeen.

-Vaihda sukat päivittäin, sekoitemateriaali ehkäisee parhaiten hikeä.

-Säännöllinen jalkavoimistelu venyttävine ja vahvistavine harjoitteineen sekä alaraajojen harjoitteet tukevat alaraajojen ja jalkaterien oikeanlaisia toimintoja 


Diabetes ja jalkojenhoito


-Käytä kiristämättömiä sukkia

-Varo liian kuumaa vettä

-Älä kulje paljainjaloin

-Hoida erityisongelmat, kuten känsät ja kovettumat aina jalkojenhoidon / -terveydenhuollon ammattilaisella, heiltä saat myös muita neuvoja ja ohjeita

-Vältä ylipainoa

-Älä tupakoi

-Älä käytä jaloissa koruja

-Vältä kengissä


  • Kapeita kärkiä

  • Korkeita korkoja

  • Pistokkaita

  • Sandaaleja

  • Avokantaisia


Hyvät kengät ovat riittävän leveät, jolloin varpaille jää tilaa liikkua ja "hengittää". Kengissä tulee olla ~1cm tilaa kärjessä askelvaraa. Kenkien kiinnityksen on hyvä olla joustava, vaikka nauhat tai tarrat. Liukumattomat pohjat ja alle 2cm korko on myös hyvä huomioida. 


Lähde: kansainvälinen diabetesliitto, idf ja https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=jal00183


~ Hyvä suolla suuri jalka, kirkossa kepiä kenkä. ~


- Outi


11 views